Tetoválás. Stigma vagy ártalmatlan festékpaca?

A tetoválás is egyfajta másság! Nyilván nem a szokásos értelemben véve, mégis a szememben valamiféle másságként jelenik meg. Egy megkülönböztető jelzés. Az önkifejezés eszköze. Néha tévedéseink bizonyítéka, nagy döntések és mérföldkövek jelzője, néma ígéretek, lázadásunk jelképe és még sok minden más.

Sokáig a tetoválásokat a rossz fiúkkal, a hatalmas sárkány/tigris/kígyó mintákkal, na meg a deréktájon elhelyezkedő nonfiguratív, sokszor mások által ribanc rendszámnak titulált lázadás jelzőkkel azonosítottam, de nyilván ez azért volt, mert kisvárosi lányként nem nagyon volt előttem más minta, meg annyira nem is ástam bele magam a témába.

rossz

Aztán valahogy a tetoválások egyre divatosabbak lettek, vagy legalábbis kinyílt előttem a világ. Egyre több apró, finom és különleges mintával találtam szembe magam és egy ponton én is elcsábultam. Pedig korábban még egy enyhe megvetés is volt bennem a tetoválásokkal szemben. Sosem gondoltam, hogy „tetovált lány” leszek, de valahogy engem is elsöpört ez a divathullám.

montázs tetkó

Mert igenis mondjuk ki, hogy a tetoválás divatos! Persze az mindig jó kérdés, hogy egy adott minta 20 év múlva is szerethető lesz-e a gazdája által, vagy, hogy hogyan fog mutatni például egy ma még csodálatos geometriai forma egy enyhén megereszkedett bőrön. De ez legyen az ellendrukkerek szövege. Én már nem nagyon mondanék ilyet, mert carpe diem van, na meg tetoválás a bal csuklómnál.

cats

Nem is erről akarok most írni. Mióta elindultam az önelfogadás útján, egyre több olyan oldalt és közösséget követek, ahol hasonló elveket vallanak. Valahogy egy olyan kort élünk, amikor már minden fajta másság elfogadásáért küzd valaki. Ezzel nincs is baj, sőt kifejezetten üdvösnek tartom a dolgot, csak néha meglepődök, hogy mi az, ami kiveri másoknál a biztosítékot (nem mondom, hogy jogtalanul).

Nemrég találkoztam egy olyan videóval, ahol a mellett kardoskodtak a készítők, hogy a tetoválással rendelkező emberek is ugyanolyan lehetőségekkel rendelkezzenek a munka piacán, mint azok a társaik, akiknek „tiszta” a bőrük.

Sok munkahelyen még mindig rossz szemmel nézik, ha az emberen tetoválás van, és vagy nem is kerül felvételre a kivarrt álláspályázó, vagy arra kérik, hogy takarja el az őt díszítő mintázatot.

Alapvetően azt gondolom, hogy nem a kinézete alapján kell megítélni az embereket. Hiszen a megjelenés és a munkahelyi teljesítmény között nem sok kapcsolat van. Ugyanakkor azt is el kell ismernem, hogy bizonyos munkaköröknél az „átlagos” és normálisnak tartott megjelenés kiemelten fontos, és nem biztos, hogy belefér az, ha a munkavállaló a tetováltak táborát erősíti.

Talán én is vaskalapos vagyok, amiért ezt gondolom. Vagy ez is csak egy rossz beidegződés. Ennek ellenére valahogy tényleg megértem, ha esetenként akár a saját tetoválásom is hátrányt jelenthet számomra a munkaerő piacon. Lehet, hogy azért nem zavar ez a fajta megkülönböztetés, mert ezt a másságot én vállaltam.

tetoválásos poszt

Amikor megcsináltattam a tetoválásom, akkor volt egy olyan kijelenésem, hogy oda nem is szeretnék elmenni dolgozni, ahol baj az, hogy van néhány motívum a csuklómon. A családommal még össze is vesztem és egy heves példabeszéd közepette előadtam, hogy úgyse megyek se bankszektorba, se hivatalba dolgozni.

Azért ez volt a példa, mert azt gondoltam, hogy talán ezeken a helyeken veszik a legkomolyabban a tetoválás kérdését. A sors fintora az, hogy még egy év sem telt el, amikor egy önkormányzatnál helyezkedtem el, és igazából senkit nem érdekelt a tetoválásom. Szóval néha a vaskalap mégsem olyan kemény, a tetoválás meg csak akkor stigma, ha azt csinálunk belőle.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

