Plus size történelem

Sok szempontból közelítettem már meg a plus size-os életmódot. Írtam már a túlsúly lelki vonzatáról, önbizalomról, pozitív testképről, sztereotípiákról, öltözködésről stb. Viszont egyvalami eddig sosem jutott eszembe. Nem csak a blogolás szempontjából, hanem úgy általában még egyszer sem gondoltam bele abba, hogy miként alakult ki a plus size ágazata a divatnak, és milyen volt a teltebb nők helyzete évtizedekkel, vagy évszázadokkal ezelőtt. Háborogtam már azon, hogy nincs megfelelő választék itthon a plus size-os ruhákból, de azt igenis el kell ismernem, hogy egyre jobb a helyzet ezen a fronton. Úgy döntöttem, hogy elkezdek kutakodni a témában, hiszen a fejlődésnek nyilván van valamiféle történeti háttere, ebben a bejegyzésben pedig ezt szeretném nektek bemutatni.

Nagy szerencsém volt a cikkem elkészítése során. Először szinte semmit nem találtam a témával kapcsolatban. Már el is könyveltem, hogy a rendelkezésemre álló anyagmennyiség még egy gyenge facebook bejegyzést sem fog megérni, amikor rátaláltam az NYU (New York University) Beyond Measure – Fashion and the plus size women kiállítási anyagára. Az egyetem hallgatói vizsgafeladatukként a plus size-os nők helyzetét és divatban betöltött szerepét mutatják be a kiállításukon, amit idén január 28-án nyitottak meg a nagyközönség számára. Mivel a tárlat anyaga online is elérhető, ezért én is sokat okosodtam a plus size témában. Ha a cikken túlmenően szeretnétek többet megtudni a plus size történelemről, akkor itt megnézhetitek a kiállítás anyagát.

Szoros fűzők, lazább elvárások

  MTM1ODU3MTUyNzE4ODYwMjU4

(Madame de Saint-Maurice , 1776)

A képen egy parlamenti képviselő felesége látható, aki a kor divatjának megfelelő ruhában, és valószínűleg egy roppant szoros fűzőben tetszeleg. A kor testideálja nem volt annyira szigorú, mint ma, és a személyre szabott ruhák – megfelelő anyagi helyzet esetén – lehetővé tették a hölgyeknek, hogy mérettől függetlenül kövessék az aktuális divatot.

Marie Dressler és Lane Bryant

MarieDressler1909

(Marie Dressler)

A plus size ruhák tömeggyártásban történő megjelenésére egészen az 1930-as évekig kellett várni. Amerikában alakult ki a folyamat, amelynek eredményeként ma már egy egészen nagy iparág épült a teltebb hölgyekre. Lane Bryant divattervező jelentette meg először a saját plus size kollekcióját, ami egyébként ekkor még „Vaskos nőknek” ajánlás alatt futott. Ő volt az első divattervező, akit érdekelt a kerekded nők teste. Több mint 5000 hölgy méreteit vette le, és további 200.000 nő bevonásával készített piackutatást, ami alapján három különböző alkatot határozott meg, és ennek megfelelően készítette el a kollekcióit a „vaskos” vásárlóinak. Őt egy ohio-i divatház követte, akik Marie Dressler márkanévvel dobták piacra a nagyméretű ruháikat. Marie Dressler a ’20-as és ’30-as évek ünnepelt színésznője és humoristája volt, sikerét pedig annak köszönte, hogy elfogadta gömbölyded alkatát, sőt jól használta testi adottságait a karakterei megformálása során.

Dressler

Fordul a kocka

How_to_Add_Pounds_Weight_Gain_ad

Azt tudtam, hogy voltak időszakok a történelemben, amikor a női ideál egészen más volt, mint most. Az ’50-es ’60-as években a kerekded formák, a homokóra alkat, és a „kis fognivaló” nagy népszerűségnek örvendett, gondoljunk csak arra, hogy mekkora kultusza volt például Marilyn Monroe-nak. Viszont arra sosem gondoltam, hogy ebben az időszakban olyan „szégyen” volt a véknyabb testalkat, mint ahogy napjainkban sokan a túlsúlyt kezelik. A fogyókúrás készítmények marketing dömpingjében fel sem merült bennem, hogy valaki azért adott ki annak idején pénzt, hogy hízzon. Pedig bizony ez így van. Elég sértő és szexista reklámok tömkelege hirdette az ’50-es években, hogy a csinos nő nem vékony, és aki csinos akar lenni, annak bizony híznia kell. Ehhez pedig meg is voltak a kor csodaszerei, különböző étrendkiegészítők, amelyek gyors súlygyarapodással kecsegtettek.

Hízlalda

Duci divat

Az 1950-as években jelent meg a plus size fogalma a tinédzserek öltözködése területén. A lányok esetén a chubby (vagyis a duci), a testesebb fiúk esetén pedig a husky kifejezést használták az áruházak.

main1

Stella Ellis

03

Ezután a következő évtizedekben egyre több plus size márka jelent meg és terjedt el nemzetközi szinten. Ennek köszönhető az is például, hogy én most nem egy liszteszsákban írom ezt a cikket.

A következő nagy áttörés Stella Ellis megjelenése volt a divat világában. A plus size modellek még most is elég minimális teret kapnak, így a ’90-es években a szupermodellek időszakának fénykorában kifejezetten nagy dolog volt, hogy Jean Paul Gaultier egy teltebb hölgyet választott a múzsájának. Stella Ellis olyan modellekkel együtt jelent meg a kifutón, mint például Cindy Crawford. Több kampány arca volt, és szerepelt a Vouge valamint az Elle címlapján. Mi más ez, ha nem úttörőség?

01

Nem mondom, hogy a mostani helyzete rózsás a túlsúlyos embereknek, de mint láthattuk, voltak azért sokkal rosszabb időszakok is. Egyre több plus size márka jelenik meg a piacon, amelyek egy része hazánkba is begyűrűzik majd idővel, vagy legalábbis online meg tudjuk rendelni az új márkák darabjait. Kezd megváltozni a plus size-os méretekhez és a túlsúlyhoz kapcsolódó kommunikáció. Egyre nagyobb szerepe van a pozitív testkép mozgalomnak, és egy erős közösség kezd formálódni akár nemzetközi, akár hazai szinten. Szóval szerintem jó az irány!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s